3. november 2021
Lurer du på hvorfor du ikke får den effekten som står på laderen når du skal lade elbilen? Dette kan du gjøre for å oppnå høyere ladeeffekt!
Når ladeøkten startes, gjør laderen en sikkerhetssjekk med bilen, hvor bilens batteri «bestemmer» hvor mye strøm den kan ta imot fra laderen.
Effekten vil variere i løpet av ladetiden. Dette kaller vi bilens ladekurve. Hvis batteriet ditt nærmer seg fullt, vil bilen lade tregere. Det er forskjellig fra bil til bil når effekten går ned, stort sett mellom 80 og 90%, men noen biler senker effekten helt fra 50%. Hvis bilen er nært tom for strøm, det vil si under 10%, vil også ladeeffekten være lavere fra start.
Hvis batteriet til bilen er kaldt eller veldig varmt, vil det lade mye saktere. Noen biler har temperaturkontroll til batteriet, som gjør at du kan lade effektivt.
Hvis flere lader på samme lader eller anlegg, vil strømmen ofte fordeles mellom dere som lader, slik at alle bilene får strøm. Slik lastbalansering er vanlig i borettslag/sameier, eller i offentlige parkeringsanlegg.
Best effekt oppnås ved å lade når batteriet i bilen er varmt, og ganske tomt. Hva som er optimalt varierer fra bil til bil, det er derfor lurt å lese om ladekruven for din biltype. Generelt anbefaler at ladeøkten ved hurtig- og lynlading stoppes ved 80-90%. Det er da de fleste biler «skrur ned» hvor mye effekt de kan ta imot, for å beskytte batteriet. Dersom du trenger å fullade bilen, anbefaler vi å bruke en normallader.
Det lureste er alltid å velge en lader som passer til din bil og ditt batteri. En lynlader er ofte dyrere å lade på enn en hurtiglader. Dersom bilen din uansett ikke kan ta imot denne kapasiteten, kan det derfor være lurt å lade på en hurtiglader i stedet. Den vil gi deg godt med strøm, men til lavere totalpris. På våre ladesteder ser du forskjell på laderne når du kjører inn på lokasjonen. Lynladere er gule, og hurtigladere er grønne.
Les mer: Disse spørsmålene får vårt kundesenter oftest!
Normalladere og hjemmeladere har annen type strøm enn batteriet i bilen. Alle biler har derfor en ombordlader, som "oversetter" strømmen fra laderen, slik at bilen kan ta den imot. Forskjellige biler har ulik effekt på ombordladeren, som bestemmer hvor mye strøm bilen din klarer å ta imot.
En hurtiglader derimot, bruker samme type strøm som bilen, slik at dette går rett til batteriet. Da kan bilen klare å ta imot opptil den effekten som bilselgeren lovte deg, avhengig av temperatur og ladekurve som nevnt over.
Les mer om ladeeffekt i TU: At hurtigladeren kan levere høy effekt er ikke en garanti for at bilen lader med maks hastighe
Da strømprisene gikk opp i 2022, ble mange ladeoperatører nødt til å sette opp ladeprisen ganske raskt. Elbilistene ble overrasket over en høyere ladepris enn de var vant med, og strømpris og.
Regjeringens forskrift om betalingsløsning for betaling ved lading av elektrisk drevet kjøretøy er gjelder fra 1.7.2023. Hvordan ligger Kople an - når kan man betale for lading på betalingsterminal.
Våre topp 7 ladetips kan hjelpe deg med å få enda enklere ladeopplevelser i fremtiden!