Hva leter du etter?

Blogg

Hvordan få best mulig effekt når du skal lade elbilen?

Ladetips

3. november 2021

Hva begrenser ladeeffekten?

Lurer du på hvorfor du ikke får den effekten som står på laderen når du skal lade elbilen? Dette kan du gjøre for å oppnå høyere ladeeffekt! 

Når ladeøkten startes, gjør laderen en sikkerhetssjekk med bilen, hvor bilens batteri «bestemmer» hvor mye strøm den kan ta imot fra laderen.

Effekten vil variere i løpet av ladetiden. Dette kaller vi bilens ladekurve. Hvis batteriet ditt nærmer seg fullt, vil bilen lade tregere. Det er forskjellig fra bil til bil når effekten går ned, stort sett mellom 80 og 90%, men noen biler senker effekten helt fra 50%. Hvis bilen er nært tom for strøm, det vil si under 10%, vil også ladeeffekten være lavere fra start. 

Hvis batteriet til bilen er kaldt eller veldig varmt, vil det lade mye saktere. Noen biler har temperaturkontroll til batteriet, som gjør at du kan lade effektivt.

Hvis flere lader på samme lader eller anlegg, vil strømmen ofte fordeles mellom dere som lader, slik at alle bilene får strøm. Slik lastbalansering er vanlig i offentlige parkeringsanlegg.


Video: Bilen bestemmer hvor mye strøm den vil ta imot fra laderen. Hvis batteriet er kaldt eller nærmer seg fullt, vil det lade saktere.

 

 

Hvordan får du høyest mulig effekt på ladingen?

Det er bilen som justerer hvor raskt den lader, basert på blant annet hvor mye strøm batteriet har og hvor kaldt batteriet er. Du kan få best effekt ved å lade når batteriet i bilen er:

  • ganske tomt - men ikke for tomt (ca 20-30%)
  • varmt - men ikke for varmt

Mange elbiler har en funksjon som starter forvarming eller kjøling av batteriet, slik at det har optimal temperatur når det ankommer ladestasjonen. Da får du maks effekt fra start. Hvordan du setter på dette varierer fra bil til bil, undersøk dette i bilens håndbok.

Hvor raskt bilen lader vil variere underveis i ladeøkten. Maks ladehastighet som bilen kan ta imot oppnås vanligvis ikke veldig lenge. Det kan derfor være lurt å planlegge ladestoppet til når batteriet er ganske tomt, slik at du lader lengst mulig på så høy effekt som mulig.

Når ladeeffekten går ned, bør du vurdere å kjøre videre. Det tar ofte lang tid å komme fra 80/90% til 100%, så kan du spare tid på å legge inn et ekstra stopp, fremfor å hurtiglade til 100%

 

Les mer: Disse spørsmålene får vårt kundesenter oftest!

 

Ulike typer strøm og bilens ombordlader

Normalladere og hjemmeladere har annen type strøm enn batteriet i bilen. Alle biler har derfor en ombordlader, som "oversetter" strømmen fra laderen, slik at bilen kan ta den imot.  Forskjellige biler har ulik effekt på ombordladeren, som bestemmer hvor mye strøm bilen din klarer å ta imot.

En hurtiglader derimot, bruker samme type strøm som bilen, slik at dette går rett til batteriet. Da kan bilen klare å ta imot opptil den effekten som bilselgeren lovte deg, avhengig av temperatur og ladekurve som nevnt over.

 

Les mer om ladeeffekt i TU: At hurtigladeren kan levere høy effekt er ikke en garanti for at bilen lader med maks hastighet

Relaterte blogginnlegg

7. september 2023

Hva påvirker ladeprisene for elbil?

Da strømprisene gikk opp i 2022, ble mange ladeoperatører nødt til å sette opp ladeprisen ganske raskt. Elbilistene ble overrasket over en høyere ladepris enn de var vant med, og strømpris og.

Ladetips
29. juni 2023

Hvorfor kan du ikke betale på kortterminal på Koples ladesteder?

Regjeringens forskrift om betalingsløsning for betaling ved lading av elektrisk drevet kjøretøy er gjelder fra 1.7.2023. Hvordan ligger Kople an - når kan man betale for lading på betalingsterminal.

Ladetips
17. august 2022

Koples topp 7 ladetips

Våre topp 7 ladetips kan hjelpe deg med å få enda enklere ladeopplevelser i fremtiden!

Ladetips

Meld deg på nyhetsbrev