Blogg - Kople

Stjeler laderne mye parkeringsplass? Hvilken verdi skaper laderne?

Skrevet av Kople | 16. oktober 2023

Neida, laderne stjeler ikke mye parkeringsplass! Og ja, elbilladere er definitivt verdt det – det er ingen tvil om at det øker trafikken. La oss se nærmere på hvordan.

Forestill deg at Rema 1000-butikken ved en trafikkert bilvei har elbilladere, mens Kiwi-butikken rett over gata ikke har det. Hva tror du skjer? 

Elbilistene velger naturligvis Rema-butikken. Ikke bare det: Rema-butikken har den fordelen i lang, lang tid framover. Og sist, men ikke minst: Denne fordelen vil fortsette å øke, for elbilistene blir bare flere og flere.

Det som derimot ikke skjer, er at Rema-butikken mangler parkeringsplasser. 

Det er lenge siden den problemstillingen var reell. Hele ladebransjen har lært seg å bygge smalt på små plasser og å komprimere mest mulig. Man kan sette opp søyler som sameksisterer med de vanlige parkeringsplassene, man kan henge opp ladere på veggen – mulighetene er mange, og alle de seriøse leverandørene klarer fint å tilpasse laderne til den enkelte lokasjon. 


 Lurer du på hva du må tenke på når du skal få på plass en ladepark? Sjekk ut guiden vi har satt sammen!

Parkeringsplassene forsvinner altså ikke. Realiteten er at de oppgraderes og får ladere i tillegg, slik at du gir et ekstra servicetilbud til kundene dine.


Foto: Elbilladere tilpasset omgivelsene ved Strand Hotell Fevik. 

 

Greit, jeg mister altså ikke parkeringsplass. Men hvor mye verdi vil en oppgradering med ladere gi, da? 👀

Det er naturligvis vanskelig å si eksakt, men trafikken vil øke. Et eksempel vi har fått fra direktøren for Coop Innlandet, Dag Roger Rinde, er en butikk som økte omsetningen i helgene med 20–25 prosent umiddelbart etter at de fikk laderne på plass. «Det var som å skru på en bryter,» fortalte Rinde. 

Vil du høre mer fra Dag Roger Rinde? Få tilgang til webinaropptaket vårt her.

Du har selvsagt ingen garanti for å oppleve samme vekst like raskt. Men i det lange løp er bildet tydelig: Trafikken øker til lokasjoner som tilbyr lading i tillegg til de øvrige tjenestene sine. Det gjelder uansett om du driver dagligvareforretning, bensinstasjon eller veikro. En profesjonell ladeoperatør vil også hjelpe deg med å tiltrekke elbilister til lokasjonen din, slik at du i praksis blir enda mer synlig for målgruppen etter at du får laderne på plass. 

Elbilister er som folk flest når det gjelder hverdagslogistikk – de liker å gjøre flere ting i samme slengen. Å lade samtidig som man handler eller stopper for lunsjpause og toalettbesøk, er tross alt mer naturlig enn å kjøre en tur bare for å lade bilen.


Men det er kanskje lurt å vente til behovet er større, eller teknologien har blitt enda bedre? 🤔

Svaret er at det er mange gode grunner til å komme i gang nå, og færre grunner til å avvente. 

Tenk bare på eksemplet med Rema og Kiwi innledningsvis, og hvilket superfortrinn Rema 1000-butikken har fordi de var først ute. 

Men det er flere grunner til at det er smart å tilby elbillading før heller enn siden – og at du ikke vinner noe på å vente. Her er de tre viktigste:

  1. Markedet for ladestasjoner vil bli mettet på et tidspunkt. Særlig i områder der det allerede er en del lademuligheter. Mange leverandører stiller nå som investeringspartnere til kostnadene, men vil bli mer selektive med hvor – om overhodet – de installerer når markedet mettes mer og mer. Toget kan med andre ord gå hvis du venter for lenge. I verste fall blir du stående uten ladetilbud mens konkurrentene dine har det.

  2. Teknologien er fleksibel og skalerbar. Det er null problem å skalere og oppgradere ladeparken etter behov og etter hvert som markedet vokser. Ladeteknologien som brukes i dag, er kompatibel med framtidige modeller og oppdateringer. Seriøse ladeleverandører hjelper deg med å skalere og oppgradere ladeparken når behovet melder seg.

  3. Å sette opp hurtigladere er ikke gjort i en håndvending. For selv om du velger en ladepartner som tar seg av hele prosessen, vil det gå en del tid fra du tar beslutningen og fram til laderen er på plass. Ladeoperatøren må blant annet vente på nettselskaper og andre aktører før de kan starte byggeprosessen. 

Les hvordan Håvard på Sokna gjorde kafeen sin til et enda mer populært stoppested.


Blir det ikke mye merarbeid for både meg og ansatte bak disken når vi tilbyr ladere? ⚡️

Det korte svaret er: Fint lite, og særlig med tanke på hvor mye merverdi selve ladetilbudet genererer. 

Det litt lengre svaret: Det er ingen hemmelighet at mange elbilister trenger å lære, og ja – det kan føre til situasjoner med henvendelser og spørsmål fra brukerne. Men laderne blir mer og mer brukervennlige, og elbilistene blir dessuten mer og mer rutinerte. Det aller beste er å velge en leverandør som tilbyr sin egen døgnåpne support med kontaktinfo på selve laderne, i tillegg til tydelige og enkle bruksanvisninger. Da slipper de bak disken som regel å måtte håndtere noe som helst.

Vil du diskutere hurtigladere med oss? Ta kontakt for en uforpliktende og hyggelig prat!