Regjeringens forskrift om betalingsløsning for betaling ved lading av elektrisk drevet kjøretøy er gjelder fra 1.7.2023. Hvordan ligger Kople an - når kan man betale for lading på betalingsterminal hos Kople?
Vi får ofte spørsmål fra kundene om hvorfor vi ikke har kortterminal på alle våre ladesteder. Spørsmålet er ikke så merkelig, da det er den betalingsformen vi er vant med fra fylling av fossilbil.
Forskriften fra regjeringen sier at alle nye ladepunkter med over 50kW effekt som settes i drift etter 1.7.2023 skal kunne motta betalingsoppgjør ved en betalingsterminal.
Så: kommer det kortterminaler på Koples ladesteder fra 1. juli.2023?
La oss først sette dere inn i regjeringens forskrift om betalingsløsning for betaling ved lading av elektrisk drevet kjøretøy.
Forskriften sier at nye ladepunkt eller ladestasjon med over 50kW effekt som settes i drift etter 1.7.2023, skal kunne motta betalingsoppgjør for lading av elektrisk drevet kjøretøy ved en betalingsterminal som er knyttet til ladepunktet eller ladestasjon.
Betalingsterminalen kan være med eller uten kontaktløs funksjon (tæpping). Brukeren skal kunne bruke de fleste typer fysiske betalingskort, i tillegg til smartklokke, mobiltelefon eller andre elektroniske enheter.
Forskriften kommer med en overgangsbestemmelse, som gjelder ladepunkter som allerede er bestilt før forskriften trer i kraft. Forskriften skal altså kun gjelde for ladere som bestilles etter 1.7.2023.
En stund fremover vil vi derfor fortsatt se nylanserte ladesteder uten fungerende betalingsterminal - også hos Kople.
Flere av våre ladestasjoner har faktisk allerede kortterminal! Men; de er ikke klare til bruk enda. Hvorfor?
Vi har jobbet mye med dette, og har kommet ganske langt. Dette jobber vi fortsatt med:
Fremover vil flere nye ladere komme med kortterminal montert på laderen. Vi jobber for at disse kortterminalene skal være operative fra tidlig i 2024.
Visste du at: Du kan betale med kort på Koples ladestasjoner i dag. Gjennom vår dropin-betaling skanner du en QR kode på ladestasjonen, angir ID og betaler for lading. Har du kredittkortet lagret i din nettleser er betalingen like enkel som på netthandel. Du kan også velge å betale med Google/Apple pay i denne løsningen.
Vi har åpnet laderne for andre ladetjenesteleverandører gjennom roaming, slik at brukerne kan velge den ladetjenesten de foretrekker for å starte ladeøkten. Vi jobber med å få stadig flere samarbeidspartnere, slik at du som forbruker kan velge din favorittapp eller ladebrikke, og lade med den hos oss – og andre ladeoperatører som deler våre tanker om dette.
Vi ser for oss at du på et tidspunkt i fremtiden vil du kunne velge hvilken tilbyder du vil bruke til elbillading, og bruke den på alle ladere, uavhengig av hvilken ladeoperatør som drifter den. Dette tror vi er veien å gå fremover for å sikre brukervennlighet, et stort og tilgjengelig ladenettverk og gode ladepriser. Da registrerer du kortet ditt én gang, og slipper til og med å ha med deg bank- eller kredittkort på ladestasjonen.
Dette er et viktig skritt på veien mot en enklere ladeopplevelse, og en forutsetning for å kunne implementere løsninger som plug&charge i fremtiden. Med plug&charge vil brukeren kun trenge å plugge bilen i laderen, og bilen vil selv identifisere seg for lading.
Visste du at: Storbritannia har allerede tatt et viktig grep her, ved å kreve at ladeoperatører som deltar i offentlige anbud tilbyr et åpent ladenettverk!
Les mer: Hvilke ladebrikker og apper kan du lade med hos Kople?
Både ladeoperatører, ladetjenestetilbydere, ladestasjonprodusenter og bilprodusenter må samarbeide for å få dette til. Våre ladere er allerede klargjort for å kunne lese bilenes vin-numre, men dette må også åpnes for fra bilprodusentene. I tillegg trengs det en internasjonal oversikt over vin-numre, slik som motorvogn-registeret er i Norge. Det betyr at det fortsatt kreves noe utvikling og kvalitetssikring før Plug&charge kan være på plass for alle biltyper på alle ladere.
Vi lover å være en pådriver for denne teknologien!
Kilde:
Lovdata: Forskrift om betalingsløsning for betaling ved lading av elektrisk drevet kjøretøy