Siden utviklingen i bilbransjen peker den veien den gjør, var det en selvfølge for driverne på YX Siljan å installere et fremtidsrettet ladeanlegg. Etter en vurdering av flere ladeoperatører, falt valget på Kople.
Siljan er en koselig bygd, som en gang ble kåret til Norges beste sted å bo. Bensinstasjonen, som ble bygget i 1953, er et naturlig samlingspunkt i bygda. Hit kommer pensjonistene for wienerbrød på tirsdagene, benkene ute lokker mange på is når været er fint, og ungdommen samles på «Auto’n» i helga. I tillegg kommer det nå stadig flere elbilister, etter det ble installert et ladeanlegg med 6 ladeplasser.
Isak Øverbø driver stasjonen i dag, i samarbeid med sin far som eier stasjonen. Da bestefaren åpnet den i 1953, var det bare én pumpe som trengtes. Siden da har de utviklet stasjonen med de tilbudene som det var etterspørsel etter, fra kiosk med pølser til vaskehall. Da veien ble bygget om, ble bensinstasjonen også bygget om, slik at pumpene ble vendt mot den nye veien, og kioskbygget ble helt nytt. Utvikling ligger med andre ord i DNA’et på denne bensinstasjonen, og Øverbø har derfor naturligvis fulgt elbilutviklingen nøye.
- Vi begynte å snakke om å installere elbilladere i 2019, da vi så hvilken vei denne utviklingen ville gå. Vi bestemte oss da for å vente et par år til teknologien var litt mer utviklet, slik at vi kunne få ladere og et system som kunne forbedres fortløpende og var tilpasset for fremtiden.
Foto: Isak Øverbø på YX Siljan er fornøyd med ladeanlegget fra Kople, hvor 6 biler kan lade samtidig på opptil 180kW. Ladeanlegget er klart for utvidelse og/eller oppgradering av laderne.
Allerede i starten av 2021 opplevde vi stadig mer etterspørsel etter ladere, fra både de lokale som hadde gått over til elbil eller valgt det som yrkesbil, og pendlerne som kjører forbi stasjonen på vei fra Porsgrunn til Oslo. Nå begynte det å bli på tide å ha dette tilbudet - slik at vi ikke skulle henge bakpå. Derfor begynte vi å lete etter en ladeoperatør som kunne levere et fremtidsrettet ladeanlegg her.
Valget falt på Kople, fordi de var raske til å gi respons, og ga oss en god løsning som kan utvides når behovet blir større – enkelt og greit!
Dialogen med Kople fløt godt fra første samtale til oppstart av byggeprosessen. Da gravingen begynte, traff de berg, og måtte finne en ny tilførselsvei. Det medførte ny prosjektering, en del mer graving og flere meter med kabler enn hva vi først hadde sett for oss. Prosessen ble bremset ned, men Kople var enkle å komme i kontakt med, og svarte på de spørsmålene vi hadde.
- Like før jul i 2021 stod ladeanlegget klart. Av og til er det slik at når noe begynner å gå galt, så følger mer etter. Hos oss ble det dessverre litt slik: Det viste seg å være en feil på skjermen på den ene laderen. Kople var heldigvis raske til å få ordnet opp, i samarbeid med laderleverandøren.
Selv om det er kjedelig når ting ikke flyter slik vi alle hadde tenkt, så er det godt å se at ting blir tatt tak i og ordnet opp, deler Øverbø.
Les mer: Spørsmål og svar om etablering av lyn- og hurtigladeanlegg
Stadig flere kjører elbil rundt her, og mange sier de er fornøyde med at vi har fått ladere. Vi har også mange innom med firmabil, som er fornøyde med å kunne lade raskt.
- Jeg opplever at vi tiltrekker oss flere elbiler nå, det er flere som velger å stoppe her. Jeg får inntrykk av at de fleste bruker servicetilbudet her mens de lader. Når man først har gått fra bilen for å gjøre noe annet, så blir det fort til at man kjøper med seg litt mat eller en sjokolade.
Det ser ut som de fleste bruker app til å starte ladeøkten. Den er veldig enkel i bruk, og de fleste skjønner hvordan de skal bruke det. Det virker som mange elbilister er opptatt av teknologi, det er en mindre andel som sliter med apper.
Av og til kommer folk inn for å spørre om ladesupport. Da viser vi de hvordan de lader, eller så kan de ringe Koples døgnåpne ladesupport.
Foto: Laderne er merket med ladeinstruks og supportinformasjon. Fordelingsskapet er brukt til å dele ladetips til nye elbilister, og Kople-flagget viser vei til ladeanlegget fra hovedveien.
Ladeanlegget er installert med mulighet for å sette inn ny transformator når vi ønsker å utvide ladestedet med større kapasitet, og oppgradere laderne. Når vi eier ladeinfrastrukturen selv, så har vi større frihet til å tilpasse underveis, forteller Øverbø.
- Det er stadig flere som benytter seg av laderne, så jeg føler at det går riktig vei. Jeg opplever at timingen var riktig for installasjonen. Vi har vært tidlig nok ute til å bygge opp vanen for å lade her, og forventer at det tar seg mer og mer opp.
YX Siljan er egeneid, og er en del av Selveierne AS - en nyetablert kjede bestående av 170 selveide bensinstasjoner. Gjennom kjedekontoret får de forhandlet gode innkjøpspriser på alt fra sjokolade til drivstoff, og kan samkjøre kampanjer med de andre stasjonene i kjeden. Samtidig beholder de selvstendigheten til å ta egne valg. Denne selvstendigheten er viktig for Øverbø-familien, da den gir de muligheten til å tilpasse tilbudet til kundenes behov.
- Kundene har jo ulike behov på ulike steder, så det er naturlig at det skiller på hva som tilbys mellom de ulike bensinstasjonene. Hos oss selger vi mye mat, og har et servicetilbud til de besøkende. Andre steder kan kundene etterspørre helt andre ting, noen selger nesten bare drivstoff. Uansett, bør elbillading være noe alle vurderer å tilby. Hvis du eier en bensinstasjon og ikke har tenkt på å levere ladere, så henger du etter!
Dersom alle vi i YX Selveierne hadde hatt samme ladeoperatør, tror jeg at det vil være mer forutsigbart fra et kundeperspektiv, blant annet med hvilken app man skal bruke, sier Øverbø.
Lenge lurte jeg på om det var elbil som kom til å bli den varige løsningen, blant annet med tanke på at rekkevidden var litt kort. Men utviklingen har gått raskt. Hvis du ser hva bilfabrikantene gjør i verden, så ser du at de kutter ut mye diesel og bensin, og satser på elbil. Det å tviholde på at elbil er en døgnflue begynner å bli litt gammelt. Det er jo tross alt et mål om at det ikke skal selges fossilbiler i Norge etter 2025. Hvis du ikke begynner å tenke på lading før da, så er du litt sent ute, mener Øverbø - bensinstasjonsdriveren som kjører Tesla.
- Man stopper ofte for å lade et sted hvor det er et servicetilbud, og det blir en vane hvor man stopper. For oss var det viktig å fortsatt gi et tilbud til kundene, også etter de hadde byttet til elbil.
Jeg vil anbefale Kople som ladeoperatør til de som vurderer å installere ladeanlegg. Det var viktig for oss å vite at vi fikk svar hvis vi trengte det, f.eks ved behov for vedlikehold. Kople svarte raskt, og leverte samtidig en god løsning, avslutter Øverbø.
Les mer: Bygg et hurtigladeanlegg med Kople!