Blogg - Kople

Hotellsjefer: Fem tegn på at det er på tide å oppgradere ladestasjonen

Skrevet av Kople | 27. november 2023

Det er lenge siden nordmenn la sin elsk på elbilen, og forelskelsen blir bare sterkere med tiden. I takt med at batteriteknologien og lademulighetene har blitt bedre og bedre, har elbilen fått en helt ny rolle i livene våre.

Nå er ikke elbilen bare en «by-bil», men også det foretrukne kjøretøyet når vi skal på fjellet i påsken eller på bilferie til den andre siden av landet. Rekkeviddeangst er et fenomen som i det store og hele hører fortiden til.

Skiftet fra «by-bil» til «bil» har forsterket behovet for lading på vei til destinasjonen – og på destinasjonen. Enda viktigere er det at vi i større grad enn tidligere velger de destinasjonene som kan tilby en god ladeopplevelse. 

Om du har en ladeløsning for dine kunder har du kommet en lang vei allerede. Men kanskje er det på tide med en oppgradering? La oss gå gjennom de fem vanligste tegnene på at oppgradering er en god idé!

 

1. Kunden må oppsøke resepsjonen for å betale

En god ladeopplevelse er sømløs og enkel, og det gjelder spesielt betalingen. Gjestene vil helst ha muligheten til å betale med sin betalingsløsning uten å måtte laste ned en spesifikk app eller oppsøke resepsjonen for å gjøre opp for seg. De ønsker også å betale for den ladingen de kjøper, ikke et fast beløp som kanskje er mye mer enn hva de faktisk har behov for. 

Dersom dette gjelder for deg, så er det en glimrende anledning til å forbedre ladeopplevelsen. Ved å gjøre betalingen enklere vil du få en mer fornøyd kunde, samtidig som resepsjonistene får mer tid til å yte god service – som blir spesielt viktig i høysesongen!

 

2. Det er alltid kø for å lade

Dersom det alltid er kø utenfor ladepunktene dine, er det et godt tegn på at det er på tide å oppgradere eller utvide ladeparken.

Spesielt viktig er det for overnattingssteder som har mye trafikk i deler av sesongen. Slipper gjestene å oppleve lange ladekøer i påskeferien, øker sjansen for at de også velger din destinasjon neste sesong!

 

Har du ikke ladestasjon enda, men planlegger å etablere én? Da bør du få med deg guiden vår:

 

3. Du mister arrangementer fordi det ikke er gode lademuligheter

Mange av hotell- og eiendomssjefene vi snakker med forteller at arrangører i større grad enn tidligere er opptatt av ladeinfrastrukturen. Også rock’n rollere kjører elbiler, og det gjør fansen deres også!

Mange virksomheter har stort fokus på bærekraft, og har retningslinjer for hvordan de skal reise. Det skal samkjøres, og det kjøres grønt. Derfor er det viktig at hotellet de besøker kan tilby lading. Mangel på lademulighet kan rett og slett resultere i at man velger et annet hotell.

Ofte er en av utfordringene at det er manglende plass for å utvide ladeparken. Det er forståelig, men heldigvis finnes det mange måter du kan utnytte plassen bedre på. Om du er i tvil om at det er verdt å få på plass flere ladere, så anbefaler vi denne artikkelen hvor vi ser nærmere på fordelene med flere ladepunkter. 

 

4. Laderne nærmer seg ti år

Om du var tidlig ute med å tilby ladere til gjestene dine, har du kanskje ladere som snart kan feire tiårsjubileum. Dette er verdt å merke seg, ettersom de eldre laderne har en forventet levetid på omtrent ti år. 

En eldre lader kan gjøre jobben sin en stund til, men risikoen for at den ikke fungerer som den skal øker for hver dag. Ladeopplevelsen er kanskje heller ikke på dagens nivå. Da vil det lønne seg å være tidlig ute, slik at de besøkende også i fremtiden får en god ladeopplevelse.

 

5. Laderne blir ikke brukt

Det høres kanskje ut som et paradoks, men at laderne ikke blir brukt er faktisk et tydelig tegn på at du bør bytte dem ut. Da er sjansen nemlig stor for at ladeløsningen ikke fungerer optimalt for de besøkende, enten det handler om selve laderne, betalingsløsningen, belysning eller plasseringen. 

Om du kjenner deg igjen i denne problemstillingen kan vi hjelpe deg. Ta kontakt med oss, så reiser vi ut til deg for å se hva du kan gjøre. Dette er helt gratis!

 

Få med deg beste praksiser for lading på hotell

Vi i Kople brenner for å formidle fagkunnskap og beste praksiser for alle som tilbyr lading til sine kunder. Den siste tiden har vi blant annet hatt et webinar med Bodil Langerak, hotelldirektør ved Strand Fevik Hotell, som du kan laste ned. Om du er leselysten så har vi samlet mye god informasjon her.